safu afholdte generalforsamling mandag den 22. maj i god stemning. Perioden 2022/2023 har været et aktivt år i lyset af alle de omvæltninger medlemmerne oplever. Foreningen fik også to nye medlemmer i bestyrelsen, Katrine Haar Pedersen, valgt blandt enkeltmedlemmerne og Susanne Paulsen fra PF i Forsikringsforbundet. Herunder kan du læse formandens beretning for året der er gået. Når referatet fra generalforsamlingen er blevet godkendt af dirigenten, vil det efterfølgende blive lagt ud på sitet.

Beretning 22/23
Indledning
Økonomien klarer sig umiddelbart bedre end forventet. Alligevel har årets første kvartal budt på flere konkurser end vi har set siden finanskrisen. Inflationen er nu på vej ned igen, men var også oppe på godt ti procent i efteråret 22; så omfanget af omvæltninger har været til at føle på, ikke mindst med de rentestigninger, som vi har været vidne til på det seneste. Et renteniveau der fra begyndelsen af 22 til i dag er blevet mangedobbelt. Og som ser ud til at have bidt sig fast i den høje ende. Der er noget som ikke er til at komme udenom. De forhold som nu engang er i samfundet, på arbejdsmarkedet og på arbejdspladsen. Grundvilkårene. Og så er der mulighederne. Det vi kan gøre noget ved. Der er ting, som det står uden for vores magt at ændre på, og der er valg vi kan træffe som skaber muligheder for forbedringer; som åbner op for at udnytte omstændighederne til noget godt. Dilemmafyld? Javist, men vilkårenes nødvendighed på den ene side og mulighedernes valg på den anden side, er det vi skal forholde os til for at lykkes – også på arbejdsmarkedet.

Forening af disse to: Nødvendighed og mulighed er ret forstået; at finde sin egen vej midt i alt det, der umiddelbart, ikke står til at ændre. Men når man aktivt gør sit, for at forholde sig til de valg der byder sig til, så gør valgene og erkendelsen i forening en verden til forskel, i positiv retning. Når forandringerne – også på arbejdspladsen – sætter ind, er det af betydning, at den enkelte slutteligt evner at udstikke kursen for sin del, og får tingene til at fungere i praksis. At nå frem til et sundt kursskifte er noget man gør sammen med andre. Det handler om nå frem til, hvordan man bedst kommer videre i situationen. Her skal der relevant sparring til. I safu har vi ikke svar på alle spørgsmål, men vi kender til dét man skal vide, når det handler om arbejdslivet. Vi kan hjælpe på en nærværende og kvalificeret måde, så jura og gode råd er nyttige. Vi har øje for det der fungerer. En god sparring kan være værdifuld ved fx jobskifte. Sidste år skiftede knap en million danskere job! Tilsvarende har lokalforeningerne en opgave i, hvordan udviklingen på deres arbejdsplads bliver bedst mulig, i de sammenhænge, som nu engang er gældende det enkelte sted: For at det gode, det sunde, og det udviklende får plads og muligheder. Forening af det lokale arbejde og safu’s centrale bistand handler også om at finde vej indtil dét, der giver medlemmerne noget de konkret kan bruge i deres hverdag og når forandringerne buldrer derudad.

Sager og tendenser på noget af det vores medlemmer oplever
Vores medlemmer skal være hurtigt arbejdende og kunne håndtere nye opgaver og udfordringer i ét væk. Findes der en måde at forny arbejdspladserne på? Kan der skabes værdi for alle interessenter, samtidigt med at arbejdsglæden, nærværet og opmærksomheden på, hvad der er væsentligt for udvikling og indtjening bevares? Ja, i stedet for at søge en facitliste og have blikket stift rettet mod tal og effektivitet, skal der skabes rum til at handle konstruktivt. I stedet for hastværk med fokus på at gribe hinanden i at gøre det forkerte, skal opmærksomheden rettes mod kvalitet og kultur, hvor vi lærer at gribe os selv og hinanden, i at gøre det rigtige. Der er brug for en større opmærksomhed på det hensigtsmæssige. Brug for at rette opmærksomheden mod mere langsigtede mål og resultater. I safu har vi på det seneste skulle bistå flere medlemmer end længe. Opsigelser; samtaler i forbindelse med sygemeldinger; arbejdsgivere der ikke respekterer lovgivningen om hviletid og fridøgn, bestemmelserne om ligebehandling, eller glemmer ’hvad det nu lige var’ Funktionærlovens regler siger. Listen er lang og som med isbjergene, stikker det nedenunder lagt dybere. Livet er ikke retfærdigt, men vi skal kæmpe for retfærdigheden. Arbejdslivet er heller ikke retfærdigt, men vi skal kæmpe for mere retfærdige forhold og bedre vilkår. Det begynder med en erkendelse af behovet for rettidig dialog og sparring. Vores medlemmer bestemmer nødvendigvis ikke selv hvad de kommer ud for, men de er medbestemmende for hvordan de kommer igennem dét, de møder på arbejdspladsen. Det at være solidarisk; at gøre noget i fællesskab og at stå sammen, det ligger måske ikke lige for hos de fleste. Ikke desto mindre er det værd at genopfinde. Når vi skal omgås i fællesskaber – også på arbejdspladserne – er der brug for aftaler om forpligtelser og forholdsregler; forståelse for normer den enkelte kan læne sig op ad og som skaber betryggende forhold. De behøver ikke stå beskrevet i en Personalehåndbog; de skal allerhelst gennemsyre organisationen, så der opstår en fælles forståelse for, i afdelingerne om, hvordan der skal arbejdes i den, eller den situation, og så der er en naturlighed omkring hvem der skal gøre hvad, hvornår. En mellemmenneskelig forståelse af accept og ansvarlighed. Men som vi oplever det, tegnes rolleafklaringen svagere og svagere rundt om på mange arbejdspladser. Måske derfor får vi flere henvendelser, hvor stress og langvarige sygefravær får medlem efter medlem til at hænge i en skrøbelig tilknytning til arbejdspladsen; og hvis det går rigtigt galt; helt mister deres evne til at være på arbejdsmarkedet. Som vi ser det, sker det alt for ofte, unødigt. Fordi den sunde fornuft har trange kår. Arbejdsmarkedet bliver udfordret af den uorden tiden rummer. Og graden, tager også sit afsæt i vores indstilling til at ville stå sammen og gøre noget i fællesskab, eller ikke at ville involvere os i fællesskabet. Idéen om den vellykkede selvrealisering, der sætter den enkelte over helheden, duer ikke.

Der er en hårfin balance mellem at den enkelte påtager sig sit ansvar for sammenhængen og dét, at skabe plads for kreativitet og udvikling i jobbet. Men balancepunktet skal findes, ellers slås forudsætningerne for en sund arbejdskultur i stykker. Og en usund arbejdskultur koster dyrt på mange måder. Her må lederne gerne træde i karakter og gøre deres til, at den etiske fordring på arbejdspladserne styrkes. Det kræver at lederne bliver bedre til at være i relation med deres medarbejdere – og med deres ledelseskollegaer, for den sags skyld. Herefter vil mange medarbejdere naturligt indbyrdes følge efter. Det er vi ikke i tvivl om!
Ingen arbejdsplads er fejlfri. Ingen ansat er fejlfri. Hvordan finder vi ind til en accept af det forhold, personligt og organisatorisk? Vi skal holde fast i, at vi selv er herrer over hvordan vi forholder os til de omstændigheder, vi befinder os i, så vi finder vej midt i alt det, der umiddelbart ikke står til at ændre. Og aktivt gør vores til at gå ind i de muligheder, der også byder sig til. Da vi bliver mere robuste; og arbejdspladserne bliver mere sunde. Og vi lærer at forstå forskellen på omstændigheder og muligheder.

Hvor udvikler a-kassemarkedet sig hen i den nærmeste fremtid?
Nedlæggelse af dele af Jobcenterfunktionerne og et muligt opbrud på a-kasseområdet kan være på vej. Størsteparten af vores medlemmer har FTFa, som a-kasse. Og her er man godt fremme i skoene, med de muligheder medlemmer får tilbudt. Både ledige medlemmer, førledige og medlemmer der overvejer et jobskifte. Hjælp til at skrive sit CV eller en ansøgning, bistår FTFa med. I safu har vi også stor hjælp af FTFa’s Organisationssekretariat. Her kan sager håndbæres og vejledning gives til gavn for vores medlemmer. Tak for det! FTFa – mere end en a-kasse er et slogan der har hold i virkeligheden – det gør at fremtiden ser lys ud, selvom forandringerne står i kø i tiden fremover.

Hvordan ser vi safu ift. FH (hovedorganisationen)

Vi er kede af at FH’s tidligere formand, ikke evnede at holde på formerne, nu fagbevægelsen selv sætter barren højt i egne udmeldinger overfor omverden. Det var tonedøvt og unødvendigt, at det skulle komme
dertil. Ikke mindset fordi FH har mange opgaver de skal løfte: Den ny arbejdsmiljølovgivning, treparts forhandlinger og udfordringerne omkring det digitale arbejdsmarked, som EU i øjeblikket er opmærksomme på, blot for at nævne nogle få områder. At de nye arbejdsplatforme har placeret de involverede som udfører arbejdet i kategorien selvstændige er oftest misvisende. Fordi platformene formidler opgaver frem for jobs, bliver buddet fra Wolt eller rengøringshjælperen ikke mere selvstændig at den grund. For mange af dem der er i atypiske beskæftigelse, er det en dumpning af arbejdsvilkårene. Udbyderne af jobbene er arbejdsgivere, der bevidst spiller på en vis grad af uvidenhed hos dem som ansættes og en enfoldig introduktion til arbejdet. Her skal FH kende sin besøgelsestid, for fortsætter det danske arbejdsmarked sin udvikling i den retning, taber mange en livsvigtig beskyttelse af deres arbejdslivs rettigheder, såsom løn under sygdom og en rimelig pensionsopsparing.

Hvordan går det mere internt i safu?
Interessenternes krav til faglige organisationer er, at vi kan levere professionel sparring, mod- og medspil og ikke mindst, at vi evner at forholde os til tidens udfordringer. Lokalforeningerne og safu skal besidde den nødvendige legitimitet. I legitimiteten forudsættes, at foreningernes værdigrundlag er afstemt med de forventninger medlemmer og potentielle medlemmer, bevidst og ubevidst, stiller til deres forening. Tilsvarende skal øvrige interessenter opleve, at fordi foreningerne findes, så står parterne stærkere, end hvis foreningerne ikke havde eksisteret. Vi skal være i trit med vores medlemmer. At være nærværende og tilgængelige, når det behøves, er et naturligt krav medlemmer skal stille til os. At være foranderlig på den ene side og fastforankret på den anden side, er de to ben vi skal gå på, når vi udvikler os i vores arbejde. Hele tiden skal vi være villige til at slippe de gamle strukturer for at tilpasse os nye krav, mens vi evner at fastholde det værdisæt der sætter retningen for vores arbejde. Det vil være dét sekretariatet skal have øje på. At udvikle og ændre så medlemmer til stadighed får værdi for deres medlemskab. Det er også bestyrelsens opgave. Tak til bestyrelsen for en konstruktiv og udviklende dialog gennem året. En særlig tak til Lena Just Lund og Gitte Andersen for jeres indsats gennem årene. Og en stor tak til lokalforeningerne for det arbejde I løfter i jeres sammenhæng. Apropos værdi af et medlemskab i safu: Knapt hver 6. medlem har nu tilmeldt sig PlusKort. Vores medlemmer i hele landet kan derigennem få mere for deres penge og nyde godt af nogle solide besparelser i hverdagen – uanset om bilen skal til reparation, rejselysten melder sig, eller børnene plager om en tur i forlystelsespark. For ikke at tale om at spare penge på tøjbudgettet, brændselsudgifterne, de nye briller eller noget helt syvende! Herudover er der andre stærke medlemstilbud i Lån & Spar, Runa Forsikring eller PFA, som vores medlemmer kan benytte sig af. Det er ikke det vigtigste – rabatterne – men det er da værd at tage med, når nu det også følger med medlemskabet, ligesom de 40 onlinekurser safu tilbyder via nettet.

Fra foreningerne
Funktionærforeningen for ansatte i Beierholm lever sit eget stille liv. Foreningen får færre og færre medlemmer efterhånden som medlemmerne går på pension eller skifter job. Vi har bevidst valgt at køre med underskud i foreningen indtil kassen er tom. Og kassen bliver tømt i løbet af 2024, hvorefter foreningen bliver lukket. Medlemmerne vil selvfølgelig blive tilbudt medlemskab i safu, som enkeltmedlemmer, når den tid kommer. Medlemmerne får god hjælp af sekretariatet i safu, når der er behov for dette og bestyrelsen i funktionærforeningen har også en god sparring med sekretariatet. Dette var blandt andet nødvendigt i løbet af 2022, da vi fik nye opdaterede kontrakter i Beierholm.

PF i KL m.fl. har været optaget af hvordan vi, i forhold til medlemmerne, kan gøre mere opmærksom på fordele/goder for medlemmer i PF samt arrangementer. I den forbindelse har vi også forholdt os til GDPR. Medlemmerne er fortsat optaget af bl.a. den nye ferielov herunder oversigt/planlægning/afholdelse af ferien inden årsskiftet. Mere fokus på arbejdsvilkår som fx øget arbejdspres, overarbejde, lønudvikling og optjening/afvikling af timer fylder også meget for de enkelte medlemmer.

Personaleforeningen i DFDS kan se tilbage på, at ikke så snart corona havde sluppet sig tag på hverdagen, åbnede et andet sort kapitel sig: Vi har igen krig i Europa med alle de rædsler dette medfører. Vi har mange kollegaer i de involverede lande og det præger vores samvær og vores arbejde. Vi har igennem hele år 2022 haft et rigtig godt samarbejde med DFDS, dialogen har været åben og konstruktiv. Vi har dog en stor udfordring i, at de unge kollegaer, der ofte kommer fra en ikke dansk baggrund, afstår fra at melder sig ind i personaleforeningen/safu. Får vi ikke vendt denne udvikling, kan det presse foreningens muligheder for at bestå. Så her ligger en vigtig opgave i tiden fremover.

PF i Forsikringsforbundet har haft stor glæde af safu, idet vi har haft en del personalesager og forandringer i sekretariatet i det seneste år. Vi har således sagt farvel til fire kolleger og fået tre nye. Senest er Gitte
Andersen gået på pension på et tidspunkt, hvor vi står over for at skulle forhandle vores lokaloverenskomst. Vi har derfor netop afholdt ekstraordinær GF og fået valgt en ny TR.

Afslutning
I en brydningstid som vores, er det nødvendigt at vi både forstår at følge med udviklingen samtidigt med at vi er bevidste om de værdier og holdninger vores dna indeholder. Sandsynligvis skal vi fortsat kæmpe for at gøre vores værdisæt tydeligt, men det er kampen værd. I forhold til vores medlemmer har det betydning, at vi er der med relevant information og sparring, når de skal til samtale med ledelsen, forhandle ny ansættelsesaftale og har brug for hjælp til både det ene og det andet i forhold til jobbet. Vi søger altid at sætte medlemmet i centrum og være nærværende dér, hvor vores viden og bistand gør en positiv forskel. Sekretariatet gør her en god indsats og mange medlemmer har i årets løb benyttet sig af muligheden for at trække på bistand herfra. I samarbejdet med FTFa og SJ Law kan vi give vores medlemmer noget for pengene, når behovet opstår for professionel hjælp. Uden gode samarbejdspartnere ville safu slet ikke kunne gøre så positiv en forskel, som vi gør. Så stor tak til alle der understøtter safu i arbejdet. Tak til Johnna, Ole og Henrik for indsatsen i året, der er gået.